Květen 2017

Procházka po Sobkovicích a okolí v raném jaru

29. května 2017 v 22:37 | Veronika Foglová |  Březen 2017
O prvním březnovém víkendu, konkrétně v sobotu, kdy bylo nádherné počasí, jsem se vydala na fotoprocházku severně od Sobkovic, na místo, kde se nachází spousta potůčků, které po letošní zimě, bohaté na sníh, byly plné vody. V dětství jsme je chodili každé jaro čistit, a tak jsem se takto vrátila do dětství. Podívala jsem se také na koníky nedaleko svého bydliště, nebo na nádhernou bukovou alej s letitými buky, které mám moc ráda. A jako třešinku na konec jsem objevila první dvě rozkvetlé bledulky.

Orličky - Hvězda - Prostřední vrch - Červenovodské sedlo

27. května 2017 v 11:46 | Veronika Foglová |  Květen 2016
Moje první loňská túra po Orlických horách se odehrála 11. května, v nádherný, slunný den. Přes Jablonné nad Orlicí jsem dojela do Orliček, odkud jsem se pěšky vydala po červené, která vede na Suchý vrch (995 m), k sedlu Hvězda (843 m), které bylo mým prvním cílem, a poté přes Prostřední vrch (872 m) na Červenovodské sedlo (815 m), odkud jsem se vracela zpátky do Orliček po loukách posetých rozkvetlými pampeliškami, svěží zelenou trávou a dalšími jarními kytičkami.

Socha Bubnující legionář v Ústí nad Orlicí

26. května 2017 v 19:28 | Veronika Foglová |  Květen 2017
Bubnující legionář se nachází v Ústí nad Orlicí u kruhového objezdu mezi ulicemi Jilemnického a T. G. Masaryka. Je jednou z kulturních památek města. Byl zhotoven roku 1925 sochařem Josefem Mařatkou (1874 - 1937).

Tabulka u sochy nese mj. tento nápis: Památník odboje Po vyhlášení samostatného československého státu se v obcích a městech začaly budovat památníky padlým spoluobčanům. V roce 1919 byl v Ústí nad Orlicí zřízen spolek pod názvem Kuratorium pro postavení Památníku odboje. Jeho činnost podpořily, a to i finančně, významné osobnosti města. Výběr sochaře pomohli zajistit ředitelé škol Josef Chramosta a Josef Jaroslav Filipi. Ti oslovili svého známého, Rodinova žáka, akademického sochaře Josefa Mařatku. Tomu se povedlo mistrovským způsobem nejen vytvořit rozměrné dílo, ale také nenápadně vsunout do sochy bubnujícího francouzského legionáře nadčasovou symboliku. Hlava je vědomě otočena k severu, odkud přicházel do Čech nepřítel z tehdejšího Dolního a Horního Slezska, a legionář pod heslem "Teď - nebo nikdy" svolává bubnováním Čechy k útoku proti němu.
Nutno připomenout, že boční strana základny obsahuje schránku s prstí od Zborova.
Po pádu Druhé republiky 15. března 1939 a obsazení Ústí nacisty dali okupanti příkaz k odstranění tohoto legionářského symbolu. Dělníci jej opatrně rozebrali a uložili do odlehlé stavební ohrady firmy Radechovský. Tam pozapomenutý památník přečkal celou válku a v roce 1945 se dočkal svého obnovení. O něco později byla na čelní stěnu základny umístěna pamětní deska se jmény místních obětí 2. světové války.

Zámek Častolovice podruhé

26. května 2017 v 11:49 | Veronika Foglová |  Říjen 2015
Při mé první návštěvě Častolovic nebylo tak úplně nejlepší počasí, jaké mám na focení ráda. Proto jsem si tam zajela za pár dní ještě jednou, a to byla obloha úplně jasná, až na trochu vysoké oblačnosti. Prošla jsem pořádný kus zámeckého parku, vyfotila spoustu růží ještě v květu, a to i přesto, že bylo 2. října, dále oboru s daňky a jeleny, jezírko a ostrůvek, a další zámecké zajímavosti.

Zámek Častolovice poprvé

26. května 2017 v 11:21 | Veronika Foglová |  Září 2015
Po dlouhých a dlouhých letech jsem koncem září 2015 navštívila zámek Častolovice, který patří hraběnce Dianě Phipps-Sternbergové. Při této návštěvě jsem se věnovala hlavně zvěřinci, který se nachází za areálem zámku, částečně také růžím, kterých paní hraběnka pěstuje obrovské množství...cca 200 druhů, včetně starobylých růží.

PR Kačerov - Kačerov - Kunčina Ves - Zdobnice - Čertův Důl

24. května 2017 v 23:18 | Veronika Foglová |  Srpen 2016
15.8. loňského roku jsem si splnila svůj velký sen. Nevím, proč, ale velmi mě přitahovala osada Čertův Důl u Zdobnice. Protože je tam však docela problém s dopravní dostupností, pokud je člověk závislý na hromadné dopravě, dlouho jsem koumala, jak to zařídit, až nakonec jsem našla pěknou trasu autobusem z Rychnova nad Kněžnou směrem na Kačerov, kde jsem vystoupila kousek nad stejnojmennou přírodní rezervací a pokračovala do osady Kačerov, pak dále na Kunčinu Ves, Valčenku do Zdobnice a nakonec směrem na Čertův Důl. Až na to, že se trochu začala zatahovat obloha, to bylo super a Čertův Důl, i když jsem ho neprošla celý, mě opravdu uchvátil. Za takové pořádné, horské letní bouřky tam musí být docela strašidelně. Původně jsem měla v plánu ještě Zdobnickou Seč, ale nakonec se ukázalo, že mostek přes takovou strž, přes nějž se muselo projít, byl v tak chatrném stavu, že jsem neriskovala přes něj přejít. Nejspíš bych nakonec stejně z časových důvodů nestihla dojít až nahoru na Seč, protože to byl docela kus cesty a hlavně hodně do kopce.

Duchovní obnova v La Salette, den první

21. května 2017 v 17:15 | Veronika Foglová |  Červen 2014
Bylo 8.6.2014, slunná neděle, když jsme vyjížděli z jihomoravských Tasovic na více než tisíc kilometrů dlouhou poutní cestu do La Salette v départementu Isère, v úchvatné krajině Rhônských Alp. Druhé auto vyjíždělo z Prahy po jiné trase. Podívat se do Alp bylo už dlouho mým velkým přáním. Samotné poutní místo se nachází v nadmořské výšce kolem 1800 m n. m., ale přesto se v okolí tyčí i dvoutisícové vrcholy, např. Gargas, hned naproti celému poutnímu komplexu.

Vyjeli jsme v neděli po obědě směrem na Znojmo, kde jsme nabírali další "účastníky zájezdu" a pak pokračovali na rakouské hranice. Přejeli jsme Rakousko a dostali se do Bavorska, kde jsme u jezera Chiemsee, zvaného též Bavorské moře, měli první zastávku. Většina fotek z tohoto dne pochází právě od tohoto jezera; zbylé jsou z další zastávky na přechodu Německo - Švýcarsko, konkrétní místo ale nevím. Zhruba kolem desáté hodiny včerní jsme dorazili na švýcarsko-francouzský hraniční přechod (opět nevím konkrétní místo), kde jsme prošli pasovou kontrolou a pokračovali jsme v jízdě celou noc, až jsme brzy ráno dorazili do La Salette.

Letohrad a Dolní Dobrouč

21. května 2017 v 13:55 | Veronika Foglová |  Duben 2017
20. dubna jsem jela po delší době na návštěvu k přátelům do Dolní Dobrouče. Ráno jsem jela přes Letohrad, kde jsem měla čas do odjezdu dalšího autobusu, a tak jsem na Bečvárně fotila tři kačery, kteří se tam pohybovali. Bylo zvláštní, že je jich tam tak málo; někdy jich tam bývá i kolem 30.
A v Dolní Dobrouči jsem byla dvakrát fotit koníky, kteří se prohánějí ve velké ohradě hned nad domem mých přátel.

Nový zámek a zámecký park v Kostelci nad Orlicí

20. května 2017 v 22:14 | Veronika Foglová |  Květen 2016
Posledního dubna loňského roku jsem se s maminkou a známými zúčastnila prohlídky Nového zámku v Kostelci nad Orlicí. Dvakrát v roce ji provází a komentuje majitel zámku a současně kostelecký starosta, František hrabě Kinský z Vchynic a Tetova. O tyto prohlídky bývá enormní zájem...a my to také stihly na poslední chvíli. V naší skupině nás bylo cca čtyřicet. Bohužel jsem po příchodu do parku zjistila, že paměťová karta do fotoaparátu zůstala doma v laptopu, což mě hodně mrzelo. Mobilem jsem pořídila několik fotek interiéru zámku, ale nebylo to ono. Mrzelo mě to tím víc, že ten den bylo naprosto bezmračné počasí. Hned další týden, jakmile se opět udělalo hezky, jsem si do Kostelce zajela opět...a tady máte výsledek.

Černobílý Letohrad

18. května 2017 v 10:55 | Veronika Foglová |  Červenec 2015
Ten den jsem byla na kontrole u stomatologa. Byla jsem brzy hotová a myslím, že mi nejel žádný spoj zpátky, tak jsem zašla do města s tím, že se projdu zámeckým parkem. Protože však bylo pod mrakem, rozhodla jsem se fotit v BW režimu. Zašla jsem i na hřbitov, který se nachází pod kaplí sv. Jana Nepomuckého na Kopečku.

Výstava "777 kouzelných medvědů" v Jablonném nad Orlicí

17. května 2017 v 22:41 | Veronika Foglová |  Srpen 2016
Už mnoho let sbírám plyšové medvídky. Mám v Praze i kamarádku, s níž mě pojí tento krásný sběratelský koníček, a proto, když jsem se dočetla o této výstavě, nemohla jsem si ji logicky nechat ujít. Nějak jsem to však pořád odkládala, až jsem si uvědomila, že s posledním srpnem loňského roku končí, takže jsem se 12.8. vydala do Jablonného. Neměla jsem tak mnoho času, ale stačilo to na to, abych si vše pořádně prohlédla a vyfotila. Bylo to vskutku kouzelné a užila jsem si medvídky nejen plyšové.

České Petrovice - Čihák - PR Zemská brána - Klášterec nad Orlicí

17. května 2017 v 22:21 | Veronika Foglová |  Březen 2017
Poslední březen letošního roku byl extrémně teplý, ale protože byl také slunečný, rozhodla jsem se pro další túru po Orlických horách. Volba nakonec padla na Zemskou bránu, jedno ze dvou mých nejoblíbenějších míst v Orlických horách. Dojela jsem brzy ráno do Českých Petrovic a přes Čihák jsem pokračovala na Zemskou bránu. Protože jsem fotila víc než jsem čekala, a také jsem se "zdržela" se zvířátky, dorazila jsem na Zemskou bránu s velkým zpožděním oproti původnímu předpokladu. Obrovským překvapením bylo množství vody tekoucí Divokou Orlicí...čekala jsem sice hodně, ale tolik přece jenom ne. Bylo to nejvíce vody za celá léta, kdy na Zemskou bránu jezdím. Můj záměr opět se projít korytem řeky vzal při tomto stavu hladiny zasvé...a poprvé se mi stalo, že jsem u Pašerácké lávky nemohla suchou nohou přejít po kamenech na břeh. Nicméně jako bolestné jsem zjistila, že Pašerácká lávka je velmi dobře vidět z ptačí perspektivy ze skály na pravém břehu. Také to bylo poprvé, kdy jsem pstruhové rybníčky u bývalého zámečku Lusthaus našla zčásti zatopené vodou. Navštívila jsem i jez na okraji Klášterce nad Orlicí a pak také hrob stigmatizované Aničky Tomanové a kostel Nejsvětější Trojice.